شورای امور فرهنگی ژاپن تصمیم گرفت تا 37 هنر نمایشی مردمی این کشور را به فهرست میراث فرهنگی نامشهود یونسکو اضافه کند.

شورای امور فرهنگی ژاپن تصمیم گرفت تا ۳۷ هنر نمایشی مردمی این کشور را به فهرست میراث فرهنگی نامشهود یونسکو اضافه کند.

۳۷ هنر نمایشی سنتی از جمله رقص بن اودوری ((Bon odoriکه برای جوانان در نقاط مختلف کشور به اجرا درآمده است، به عنوان furyu odori به یونسکو توصیه می شود. و البته Chakkirako، یک هنر نمایشی از منطقه میورا در بخشداری کاناگاوا که در حال حاضر به لیست یونسکو اضافه شده در این گروه قرار خواهد گرفت.

این پیشنهادات و مجموعه پیش بینی شده پس از تصویب دولت در اواخر ماه مارس به یونسکو ارسال خواهد شد و انتظار می رود در جلسه یونسکو در سال ۲۰۲۲ بحث شود که آیا furyu odori را می توان به عنوان میراث فرهنگی نامشهود ذکر کرد یا خیر؟

گروه هنرهای نمایشی شامل ایاکو اودوری از شهر ماننو در بخش کاگاوا ، گوجو اودوری از گوجو در بخش گیفو و روکوساینن بوتسوآ از شهر کیوتو است. و تمام ۳۷ هنر نمایشی مردمی در حال حاضر به عنوان ویژگی های مهم فرهنگی غیرملموس فولکلور ملت ثبت شده اند.

در این هنرها، افراد با لباس های جشن به آهنگ ها و موسیقی هایی که با سازهایی مانند فلوت ژاپنی نواخته می شوند قرار دارند که برای روح مردگان و برای برداشت های غنی، باران یا سایر آرزوها دعا کند.

توضیح :

۱- ژاپن به شدت تلاش می کند که تصویری فرهنگی از خود در جهان به نمایش گذارد و در کنار فناوری و تکنولوژی به عنوان سومین کشور صنعتی و اقتصادی جهان، در حوزه فرهنگی و نرم نیز به برتری دست یابد و طرح های متعددی همچون ژاپن جذاب(japan cool) و یا برگزاری المپیک در این جهت قابل توجه است

۲- یکی از مهمترین موضوعات در مورد خصوصیات فرهنگی ژاپن ان که این کشور علیرغم صنعتی شدن و تجربه جدی مدرنیته، بر خلاف بسیاری از کشورهای غربی، نسبت به فرهنگ و گذشته خود اهتمام جدی داشته و تلاش نموده تا سنت، آداب و رسوم خود را حفظ و آن را فدای مدرنیته نکند و شاید بتوان گفت تا حدود زیادی در این جهت موفق عمل نموده هر چند که نسل جدید شاید در این زمینه فاصله ای با گذشتگان خود داشته باشند و بیشتر تحت تاثیر فرهنگ غربی قرار گرفته اند.

۳- طرح ژاپن جذاب (Cool Japan)«ژاپن جذاب» مفهومی است که دولت ژاپن برای توجه به عزم این کشور برای تبدیل شدن به ابرقدرت فرهنگی استفاده می کند.  بر این اساس ژاپن به دنبال بهره گیری تجاری از ظرفیت های فرهنگی خود و اثرگذاری غیرمستقیم فرهنگی و ایدئولوژیک است.

۴- در سال ۲۰۱۰ وزارت اقتصاد، تجارت و صنعت ژاپن «دفتر ارتقاء صنایع خلاق» را تاسیس کرد تا صنایع خلاق و فرهنگی را ذیل مفهوم استراتژیک «ژاپن جذاب» سازماندهی کند و اعلام کرد که «فرهنگی عامی» ژاپن که شامل موسیقی، انیمه، مانگا، مُد، غذا، معماری و ابداعات الکترونیک می شود نقش بنیادین در این طرح دارد. علیرغم بودجه قابل توجهی که دولت ژاپن به صندوق «ژاپن جذاب» اختصاص داده، موانع مهمی بر سر تحقق اهداف آن قرار گرفته است. میانگین بالای سن جمعیت و نیروی انسانی ناکافی باعث شده است که ژاپن در این زمینه در حالت تدافعی قرار بگیرد یعنی به جای اثرگذاری فرهنگی، سرگرم تنظیم روابط فرهنگی با مهاجرین خارجی شود. از طرف دیگر، آمار نشان می دهد دولت و بخش خصوصی ژاپن در همکاری با تحصیل کرده های خارجی به اندازه کافی موفق نبوده اند.

منبع : ژاپن تایمز

کد خبر 920

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =